رابطۀ عشق الهی و ارزش زندگی بر اساس جهان بینی ابن عربی
نویسندگان
چکیده
یکی از موضوعاتی که همواره ذهن بشر را به خود معطوف کرده است و در بحران معنوی« معنای زندگی » امروزی او مورد تحلیل روانشناسانه، فلسفی و کلامی قرار دارد، موضوعیکی از سه مفهوم مورد نظر از این اصطلاح است که همچون سایر « ارزش زندگی » . استمفاهیم آن در دو دیدگاه طبیعتگرا و فراطبیعتگرا مورد تحلیل فلسفی قرار میگیرد. درنگاه خدامحور که فراطبیعتگرا محسوب میشود، رابطه میان ارزش زندگی انسان وقابل بررسی است. این نوشتار، رابطۀ « عشق الهی » ، خداوند در محورهای مختلف از جملهبین خدا و ارزش زندگی را با اختصاص به این موضوع بررسی میکند و آن را درآثارعرفانی ابن عربی پی میگیرد تا در پایان، دیدگاههای این عارف نامی دربارۀ عشق الهی رابر اساس آن دسته از محورهای تحلیل غربی از معنای زندگی که ناظر بر ارزش زندگیاست، استخراج کند. ابن عربی که آفرینش را وامدار عشق خداوند میداند، رابطۀ عاشقانهمیان او و بنده را در دو سطح عام و خاص مطرح میکند که سطح اول ارزش زندگی را بهاثبات میرساند و سطح دوم احساس معناداری زندگی را در تفسیری ارزشی از آن قواممیبخشد. همچنین، در ضمن بررسی به دست میآید که عشق جلوههای مختلفی دارد کهمنشأ همۀ آنها خداوند است و هر یک از آنها میتواند در معنا بخشی به زندگی، سهم بهسزایی داشته باشد
منابع مشابه
تطبیق عشق الهی از دیدگاه ابن عربی و حافظ
کلیدواژه ها: عشق الهی، عاشق، معشوق، ابن عربی، حافظ چکیده عشق بزرگترین موهبت الهی در زندگی انسان، و چنان جان بخش و نیروزاست که می تواند بشر را از فرش به عرش برد. کوتاه ترین راه رسیدن به خدا عشق است و اگر چنین نیرویی نباشد هستی یک لحظه هم نخواهد بود و در واقع عشق است خداوند با حکمت و تدبری که دارد این شوق را از ازل در وجود انسان قرار داد و تا هستی خواهد بود عشق نیز خواهد بود. مطالعه و نطبیق ک...
آفرینش بر اساس عشق و قاعده الواحد از دیدگاه ابن عربی
از نظر عارفان، حق تعالی و مخلوقات از یکدیگر جدا نیستند. آفرینش تجلی حسن خداوند است: چون ذات حق تعالی خواست شناخته شود، عشق آغاز شد. عشق نخستین جلوه وجود است و قبل از آن چیزی نیست. حق تعالی زیباست، زیبایی ذاتاً معشوق است. اگر خدا در صورت جمال تجلی نکرده بود، جهان پدیدار نمی شد. بیرون آمدن جهان به سوی هستی، از رهگذر آن عشق بود. اصل حرکت جهان، حرکت حبی بوده است و این حال همچنان ادامه دارد. در این م...
متن کاملآفرینش بر اساس عشق و قاعده الواحد از دیدگاه ابن عربی
از نظر عارفان، حق تعالی و مخلوقات از یکدیگر جدا نیستند. آفرینش تجلی حسن خداوند است: چون ذات حق تعالی خواست شناخته شود، عشق آغاز شد. عشق نخستین جلوه وجود است و قبل از آن چیزی نیست. حق تعالی زیباست، زیبایی ذاتاً معشوق است. اگر خدا در صورت جمال تجلی نکرده بود، جهان پدیدار نمی شد. بیرون آمدن جهان به سوی هستی، از رهگذر آن عشق بود. اصل حرکت جهان، حرکت حبی بوده است و این حال همچنان ادامه دارد. در این م...
متن کاملامانت الهی از دیدگاه عرفای ایرانی و ابن عربی
بنابر آیه ای از قرآن کریم(الاحزاب، 72)، خداوند بر آسمانها و زمین و کوهها امانتی عرضه کرد اما آنها از پذیرفتن آن امتناع کردند و انسان که ظلوم و جهول بود، بار امانت را پذیرفت. تفسیرهای گوناگونی بر این آیة شریفه و اینکه آن امانت چه بود، بیان شده است. اکثر مفسران کلام الهی، آن امانت را استعداد یا صفت و یا عقیده ای میدانند که خداوند در قلب انسان به ودیعت نهاده است. اما ابنعربی براساس...
متن کاملجاودانگی عشق الهی با تکیه بر آیات قرآن درسروده های ابن فارض و مولوی
عشق از او صاف الهی و سرآغاز خلقت است، این عشق در واقع بر «هستی مطلق» دلالت دارد، و زندگی بدون آن چون پوست های بی روح است. مولوی، عشق را شیوه سلوکی خود قرار داده ،آن گونه که ابن فارض درگام به گام مقامات عرفانی، آن را اساس کار خویش قرار داده است. بنابراین نگاه ابن فارض و مولوی، نگاه یک عاشق به معشوق حقیقی است و این نشانه معرفت و آگاهی این دو شاعر عارف است. در این مقاله ضمن بررسی واژه «عشق» با تکی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه ادیانISSN 2008-0476
دوره 4
شماره 1 (7 بهار وتابستان 1389) 2010
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023